Toyota runder 17 millioner hybridbiler

Da Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, i 1997, var skeptikerne mange. I dag små 23 år senere har Toyota netop rundet 17 millioner solgte hybridbiler, og teknologien er populær som aldrig før.

Torsdag den 28. januar 2021
I Europa var næsten to ud af tre solgte biler fra Toyota med hybridteknologi i 2020, mens hybridbilernes andel af Toyota-salget i Danmark endte på rekordhøje 56 procent. Samtidig har Toyota netop præsenteret de globale salgstal for hele 2020 og overtager på ny tronen som den mest populære mobilitetskoncern i verden.

Hybridbiler hitter som aldrig før. Verdens største producent af hybridbiler, Toyota, har netop offentliggjort salgstallene for 2020, og på trods af et år med coronapandemi over hele verden har mobilitetskoncernens salg af hybridbiler aldrig været højere.

Toyota sendte helt præcist 1.959.570 hybridbiler ud på de globale veje i 2020, hvilket er en stigning på 2 procent sammenlignet med 2019. Så på trods af et generelt lavere bilsalg på globalt plan som følge af coronapandemien, fylder hybridbilerne altså en stadig stigende andel. I Europa tegnede hybridbilerne sig for næsten to ud af tre solgte biler fra Toyota, mens hybridandelen i Danmark endte på rekordhøje 56 procent.

Det stigende salg af hybridbiler betyder, at Toyota her i januar netop har rundet 17 millioner solgte hybridbiler på verdensplan. Det har bidraget til en reduktion af CO2 på over 120 millioner tons sammenlignet med, hvis samme antal biler havde været tilsvarende benzinbiler. Det svarer til CO2-udledningen fra hele Danmarks befolkning i næste to år.

”Det er glædeligt at se, at flere har opdaget de mange fordele, der er ved at eje en hybridbil som bl.a. lav driftsøkonomi, høj komfort og mulighed for støjfri kørsel på ren el. Hybridbiler er med til at reducere klima- og miljøpåvirkningen fra biler, og med det stigende salg af hybridbiler vil det også betyde en lavere gennemsnitlig udledning af drivhusgasser. Det er rigtigt positivt," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Toyota øgede sin markedsandel for personbiler i Danmark i 2020 fra 7,7 procent til 7,8 procent – hjulpet godt på vej af mærkets salg af hybridbiler. Aktuelt har Toyota netop offentliggjort salgstallene på verdensplan for 2020, og her steg andelen af elektrificerede biler – herunder fuld hybridbiler – fra 20 procent i 2019 til 23 procent i 2020. Netop fuldhybridbilerne er primære årsag til, at Toyota er den større mobilitetskoncern i Europa, der ifølge organisationen JATO har den laveste gennemsnitlige CO2-udledning fra sit bilsalg.

Fokus på kundetilfredshed

Det samlede globale salg af biler fra Toyota-koncernen endte på 9,5 millioner biler, hvilket er et fald på 11,3 procent sammenlignet med året før. Men da de største konkurrerende koncerner oplevede et større fald i deres bilsalg, overtager Toyota dermed på ny tronen som verdens mest populære mobilitetskoncern.

”Det er naturligvis dejligt, når så mange mennesker har valgt at købe en fabriksny bil fra Toyota-koncernen i løbet af et enkelt år. Men det er ikke et mål i sig selv for Toyota at være størst i verden. Vi vil være bedst. Toyotas helt store fokus over hele verden er at opnå den bedste kundetilfredshed, hvilket vi er lykkedes med 18 år i træk i Danmark. Vi forsøger at opnå det bl.a. ved fortsat at udvikle bedre og bedre biler og mobilitet for alle. Vi er taknemlige for enhver, der vælger Toyota til at opfylde vedkommendes behov for mobilitet,” lyder det fra Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.

Verdens mest populære bilmodel gennem tiden, Toyota Corolla, blev i 2020 også koncernens mest populære model med et globalt salg på lidt over 1 million biler. Lige i hælene fulgte Toyotas store SUV-model, RAV4, med et salg på på verdensplan lige under en million med 994.000 biler, hvilket er en stigning på 2,3 procent sammenlignet med 2019.