Toyota modtager bestilling på 60 nye brintbusser

26 marts 2023

Der skal flere nulemissions-teknologier til at løse den grønne omstilling. Det erkender de tyske statsbaner, Deutsche Bahn, som i tillæg til sin flåde af elbusser netop har bestilt 60 nye brintbusser fra Toyota og CaetanoBus. Brintbusserne, hvis eneste udledning under kørslen er vand, har en rækkevidde på over 400 km, og det tager blot ni minutter at tanke dem fuldt op. Derfor er de særdeles velegnet til kørsel over længere strækninger og i længere tid uden behov for længere pauser til at tanke eller lade.

Transportsektoren er i fuld gang med at reducere udledningen af klimabelastende emissioner. De tyske statsbaner, Deutsche Bahn, tager nu et ekstra stort skridt og har i supplement til koncernens elbusser netop bestilt 60 nye brintbusser fra Toyota og CaetanoBus i Portugal. Det sker for at indfri virksomhedens mål om på sigt helt at eliminere CO2-udledningen fra alle mobilitetsprodukter og udfase den sidste dieselbus senest i 2038.

De nye brintbusser vil blive tilføjet de tyske statsbaners busdivision, DB Regio Bus, og triller forventeligt ud på vejene med de første passagerer i løbet af det næste år. Aftalen mellem Deutsche Bahn, Toyota og CaetanoBus er den største af sin slags nogensinde i Europa, og busdivisionen, DB Regio Bus, er samtidig også den største busoperatør i Tyskland med over 470 millioner passager om året.

"Brintbusser udleder ingen emissioner under kørslen og har en anden fordel, nemlig at de kan tankes op hurtigere, end man kan oplade rene elbusser. Med deres lange rækkevidde kan brintbusser erstatte eksisterende dieselkøretøjer særligt godt i landdistrikterne. Vi tager med de 60 bestilte brintbusser endnu et skridt mod et endegyldigt farvel til diesel," siger Evelyn Palla, bestyrelsesmedlem hos Deutsche Bahn’s regionale transport.

Udleder kun vand
Brintbusserne fra Toyota og CaetanoBus er nulemissionsbusser. Det vil sige, at de ikke udleder nogen former for emissioner under kørslen. Faktisk er den eneste udledning fra bussernes udstødningsrør vand.

Det officielle navn på brintbusserne er H2.City Gold. Brinttankene, der er placeret på taget af busserne, kan rumme 37,5 kg brint, hvilket giver en rækkevidde på over 400 km. Da det tager under ni minutter at tanke brintbusserne op, gør det dem særdeles velegnet til kørsel over længere strækninger og i længere tid uden behov for længere pauser til at tanke eller lade. Helt som man kender det fra de dieseldrevne udgaver.

Brintbusserne er standard lavgulvsbusser på 12 meter med tre døre og plads til op til 81 passagerer – heraf 34 siddende plus en kørestol og en barnevogn. De er udstyret med en Toyota-brændselscelle på 60 kW, en lithium-ion batteripakke på 44 kWh og en elmotor, der yder maksimale 180 kW svarende til 241 hestekræfter.

Under kørslen ledes brint ind i brændselscellen, der producerer strøm, som forsyner elmotoren med den nødvendige mængde energi suppleret af strøm fra batteripakken ved behov. Samme batteripakke opsamler både overskydende strøm fra brændselscellen og den energi, der genereres, når brintbussen bremser og motorbremser.

Fordobling af brintbusser
Med bestillingen på 60 nye brintbusser bliver antallet af kørende brintbusser fra Toyota og CaetanoBus i Europa fordoblet. I Tyskland vil der fremover køre 72 brintbusser, mens Madrid, Barcelona og Tarragona i Spanien lige nu samlet mønstrer 24 brintbusser i operation.

Derudover kører der Toyota-brintbusser i både Portugal, Frankrig og i Danmark, hvor passagerer siden januar i fjor har kunnet nyde den støjsvage og emissionsfrie kørsel med brintbus på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj ved København.

Udbredelsen af brintbusser er et led i Toyotas store fokus på at reducere CO2. Det sker hurtigst muligt og på mest optimal vis gennem et samspil af flere forskellige teknologier. Toyota udvikler derfor både batteriteknologi til hybrid, plug-in hybrid og fuldt elektriske køretøjer samt brintteknologi til biler, busser, lastbiler, tog, skibe og generatorer.

Den multiteknologiske tilgang giver Toyotas kunder i over 170 lande og regioner verden over muligheden for at reducere deres CO2-aftryk allerede i dag – uafhængigt af deres omgivelser som fx infrastruktur og af deres daglige behov.