Toyota gør RAV4 mere digital og øger sikkerheden

21 juni 2022

Toyota giver verdens mest populære SUV, Toyota RAV4, en kraftig opdatering. Det sker omkring nytår, hvor både hybrid-udgaven og plug-in hybrid-udgaven får nyt multimediesystem, flere digitale løsninger og øget sikkerhed.

Den japanske mobilitetskoncern Toyota gør klar til at fornye verdens mest populære SUV, Toyota RAV4. Det sker omkring årsskiftet, hvor modellen får en række forbedringer, der skal medvirke til en endnu bedre oplevelse bag rattet. RAV4 får bl.a. et helt nyt multimediesystem, et nyt digitalt førerinformationsdisplay samt højere sikkerhed med tilføjelsen af endnu flere sikkerhedssystemer.

Ændringerne vil både finde vej til den almindelige fuldhybrid-udgave samt til plug-in hybrid-udgaven.

Det nye multimediesystem består som standard af en 10.5” stor HD touch skærm med cloud-navigation, der gør det muligt at være opdateret undervejs om mulige hændelser på den planlagte rute og eventuelt finde alternative veje, såfremt systemet finder det relevant. Ligeledes er systemet hele tiden opdateret om mulige parkeringspladser i nærheden af ens destination.

Man slipper også for at parre sin smartphone med multimediesystemet i den nye RAV4. Det sker nemlig helt automatisk som en del af den trådløse datapakke, der følger med i fire år uden meromkostning. Derudover vil man kunne tilknytte Toyotas MyT-app til bilen og på den måde følge med i forskellige funktioner som fx kørselsmønstre, brændstofniveau, advarsler og sporing af bilen. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto som standard er også nyt i den nye RAV4.

Intelligent stemmestyring
Ønsker man at undgå at benytte trykknapperne mest muligt, tilbyder den nye RAV4 intelligent stemmestyring. Her vil man med forskellige kommandoer begyndende med ”Hey Toyota” kunne bede bilen om at justere klimaanlægget, betjene multimediesystemet, foretage et opkald samt åbne og lukke vinduerne. Faktisk behøver man blot at sige, at man fryser, hvorefter systemet automatisk eventuelt lukker vinduerne og justerer klimaanlægget.

Det bllver også muligt delvist at fjernstyre den nye RAV4. Kan man ikke huske, om man har lukket vinduerne, da man parkerede, vil det være muligt at fjernstyre via Toyotas MyT-app. Her vil man også kunne åbne og låse dørene eller slukke lyset. Samtidig er det muligt at fjernaktivere katastrofeblinket, så man let kan finde sin bil på en fyldt parkeringsplads. Endelig vil man også kunne fjernstyre klimaanlægget og enten opvarme eller nedkøle kabinen, inden man sætter sig bag rattet.

Toyota opererer med konceptet ”hænderne på rattet, øjnene på vejen”. Det er et sikkerhedskoncept, som sørger for, at føreren kan betjene bilens funktioner og aflæse vigtige information unden at skulle fjerne fokus fra vejen i længere tid af gangen.

Nyt førerinformationsdisplay
Et helt nyt førerinformationsdisplay tilbyder en høj grad af individuel tilpasning, hvor man kan vælge mellem fire indstillinger – Casual, Smart, Sport og Tough – og tre forskellige layouts til det store 12,3” display. På den måde kan føreren hurtigt og enkelt vælge at få vist den mest relevante information mellem det numeriske speedometer og de digitale skiver såvel som andre informationer som øko-kørsel eller den adaptive fartpilot. Det nye førerinformationsdisplay bliver standard i alle udstyrsudgaver pånær den laveste udstyrsudgave, der får et 7” display.

Sikkerheden i den nye RAV4 bliver løftet til nye højder. Sikkerhedspakken Toyota Safety Sense får således tilføjet yderligere funktioner, der advarer føreren og i endnu flere situationer bidrager til at undgå trafikulykker.

Pre-Collision systemet, der bl.a. rummer automatisk nødbremse, udbygges med en ekstra funktion, der kan assistere, når man drejer i vejkryds. Systemet registrerer, om man er ved at krydse modkørende køretøjers bane samt om der er fodgængere, der er i færd med at krydse vejen. Hvis det er tilfældet bliver man advaret med lyd og skrift i displayet, og når man ikke at reagere, vil systemet sørge for automatisk at bremse bilen for at forhindre en ulykke.

En nødstyreassistent er ligeledes tilføjet sikkerhedspakken og hjælper føreren med at undvige fodgængere, der er trådt ud på vejen, altimens bilen holdes under kontrol og inden for vognbanen.

Reducerer risikoen for kollision
På plug-in hybrid-udgaven af RAV4 vil systemet også genkende og reagere på cykler såvel som parkerede køretøjer. Pre-Collision-systemet på RAV4 Plug-in Hybrid er også i stand til at registrere modkørende køretøjer i bilens egen vognbane, hvilket reducerer risikoen for en frontal kollision.

Femte generation af RAV4 blev introduceret i 2019 og vil i den opdaterede udgave fortsat kunne fås enten som fuldhybrid med en 2.5-liters Dynamic Force hybridmotor med 218 hestekræfter med forhjulstræk og 222 hestekræfter med firehjulstræk.

Plug-in Hybrid-udgaven kommer som standard altid med firehjulstræk og er den mest kraftfulde udgave af RAV4 nogensinde siden introduktionen af første generation for snart 30 år siden i 1994. På trods af en ydelse på hele 306 hestekræfter udmærker RAV4 Plug-in Hybrid sig med en gennemsnitlig udledning på blot 22 gram CO2 pr. km ved blandet kørsel ifølge den europæiske målenorm, WLTP.

Det skyldes bl.a. det 18,1 kWh store batteri, som gør bilen i stand til at køre op til 75 km på ren el.

Toyota introducerer den nye RAV4 både som hybrid og plug-in hybrid omkring årsskiftet og har allerede nu opdateret priserne på toyota.dk.